De
ingang van Rotterdam
Centraal aan de kant van de
Provenierswijk. ILLUSTRATIE
TEAM CS
Zo
gaat het nieuwe Rotterdam
Centraal er vanaf de
centrumzijde uitzien.
ILLUSTRATIES TEAM CS
Donderdagmorgen zetten de gemeente
Rotterdam, het ministerie van
Verkeer en Waterstaat, de
Nederlandse Spoorwegen en ProRail
een handtekening onder een zogeheten
beschikking, die de weg vrij maakt
voor de financiering en bouw van de
nieuwe ov-terminal.
,,Het geld is binnen, het werk kan
beginnen,’’ sprak ProRail-bestuurder
Udo Groen.
Toch wil het akkoord niet zeggen dat
de bouw van de nieuwe stationshal
direct van de start kan. In mei
volgt eerst nog de Europese
aanbesteding voor het project.
Volgens projectmanager Eric van der
Meer van ProRail zijn er nog vijf
kandidaten uit binnen- en
buitenland. De ‘winnende’ bouwer kan
begin volgend jaar beginnen. De
werkzaamheden zullen aanvangen aan
de noordkant van het station,
verwacht de spoorbeheerder.
Met de bouw van het nieuwe Rotterdam
Centraal is in totaal 620 miljoen
euro gemoeid. De kosten voor de stad
bedragen inmiddels bijna 350 miljoen
euro. De gemeenteraad legde eerder
deze maand nog 40 miljoen euro bij.
Minister Camiel Eurlings van Verkeer
en Waterstaat zei te hopen dat de
investeringen niet nog verder zullen
oplopen. ,,Het rijk heeft er al 209
miljoen in gestoken. Ik heb er
vertrouwen in dat het werk binnen
het budget blijft.’’ Maar garanties
daarvoor kon Eurlings, die onlangs
nog 37 miljoen euro extra moest
bijdragen, echter niet geven.
ProRail en de andere betrokken
partijen gaan uit van een oplevering
eind 2011. De mega-fietsenkelder die
onder het Stationsplein komt, zal
een jaar later klaar zijn. ,,Het
definitieve ontwerp voor de
ov-terminal is klaar, veel kan er nu
niet meer veranderen,’’ sprak
ProRail-manager Van der Meer. De
bouw van het nieuwe station heeft
inmiddels twintig maanden vertraging
opgelopen.
,,Rotterdam had een monument, maar
krijgt er een landmark bij,’’ sprak
Eurlings. Volgens burgemeester Ivo
Opstelten wordt er tot in Amterdam
en Parijs uitgekeken naar het moment
dat het nieuwe CS van de Maasstad
klaar is. Het station zal in 2025
met de HSL en Randstadrail 323.000
reizigers per dag verwerken. Dat
zijn er nu ‘slechts’ 110.000.
www.ad.nl