Archief www.WeenaHof.nl artikels 151 t/m 203 april 2007 tot februari 2009

aanslag OZB voor de parkeergarage        
   
 
woensdag, 11 april 2007
De gemeente Rotterdam stuurt rond deze tijd weer aanslagen voor onroerendgoed belasting. Krijgt u er één apart voor de parkeergarage? Dat is niet correct. U kunt bezwaar maken met het formulier van George Deibel. Je vindt het hier

oproep VvE de Weenahof      
vrijdag, 13 april 2007
Geachte bewoners,
Onze vereniging heeft dringend versterking van enkele commissies nodig, met name de financiële commissie die dreigt na de naderende verhuizing van haar leden nog maar uit één lid te bestaan. Er moeten in ons complex met meer dan 200 appartementen toch wel enkele mensen zijn die enkele uurtjes per maand kunnen besteden aan zaken die voor ons allen van belang zijn?
Ook lijkt het ons raadzaam om enkele mensen te vragen zich meer te bemoeien met de parkeergarage. De VVE daarvan, waarvan wij toch allemaal lid zijn, wordt nu zo'n beetje alleen gerund door de Groothandelsgebouw Parking. Er is al enkele jaren geen ledenvergadering gehouden en de overlast in de garage wordt alleen maar groter. Ook hiervoor zoeken wij dus enkele mensen.
Bent u bereid om enkele uurtjes per maand aan deze werkzaamheden te besteden of wellicht op een andere manier betrokken te zijn bij de VVE, meldt u dan bij de voorzitter via e-mail
bjorn.mail@planet.nl of op de eerstvolgende ledenvergadering die in mei zal plaatsvinden.
Met vriendelijke groet,
het bestuur
Vereniging eigen Huis oproep      
vrijdag, 13 april 2007

Geachte bewoners,

Gelet op de problemen die wij ondervinden bij de bouw van de Randstadrail, zouden wij graag in contact willen treden met de Vereniging Eigen Huis waar ongetwijfeld een aantal van onze bewoners lid van zal zijn. Deze vereniging wil echter alleen maar met ons praten als wij door een aantal leden dat in onze flat woont gemachtigd worden. Als u lid bent en er geen bezwaar tegen hebt dat wij mede namens u contact opnemen met de Vereniging Eigen Huis om ons te laten adviseren over mogelijke stappen, verzoeken wij u dit formulier in te vullen en in de brievenbuis van onze huismeester, Rob van der Laarse, nr. 1035) te deponeren.
Met vriendelijke groet,
Het bestuur 
formulier verwijderd Tjo 3/2009
Blunderput, vergelijkbaar met WeenaHof?   
zaterdag, 21 april 2007
Nu het onderzoek naar "de Blunderput" in volle gang is, komen treffende overeenkomsten met onze ervaringen aan het licht. Het is kennelijk gebruikelijk bij gemeentelijke projecten dat alles wat in de weg zit wordt gesloopt. Ook bij de bouw van de parkeergarage naast Boymans van Beuningen is tegen alle adviezen in zomaar weggesloopt wat naastgelegen gebouwen overeind hield. Ook hier vertellen Delftse deskundingen dat er niets aan de hand is. In het AD is hier een artikel te vinden over de Blunderput.

’Vanaf nu kan weinig meer misgaan’

Door DÉNIS VAN VLIET NICO DE VRIES
 
ROTTERDAM - Afbouwen die Blunderput, roepen deskundigen in koor. Maar ho eens even! Tijdens de bouw van de
parkeergarage (1150 plaatsen)...

foto Jaap Rozema
.... onder het Museumpark in Rotterdam ging alles mis wat mis kon gaan. Waarom dan toch afbouwen?
Technisch
Met enige overdrijving kan worden gezegd dat afbouwen van de parking slechts een kwestie is van de wanden betegelen. De basis, of beter gezegd: de damwanden die voor een ondergrondse, watervrije ruimte moeten zorgen, ligt er al. Met de constructie op zich is niks mis, zegt Han Admiraal van het Centrum Ondergronds Bouwen. ,,In heel Nederland vind je geen ondergronds bouwwerk waar stalen damwanden niet zijn toegepast.”
De reden dat de bouw flinke vertraging heeft opgelopen, is dat de bouwers tijdens het slaan van de wanden onverwacht stuitten op puin en kabels die eerst moesten worden weggehaald. Toen dat was gebeurd, doemde een volgend probleem op: een keermuur, die het Sophia Kinderziekenhuis rechtop houdt, werd tegen alle adviezen in gesloopt, waardoor het hospitaal begon te verzakken. Door extra maatregelen te treffen zal het ziekenhuis op zijn plaats blijven staan en kunnen de damwanden blijven liggen waar ze liggen. Afbouwen, vindt daarom ook prof. ir. Frits van Tol, hoogleraar funderingstechniek aan de TU Delft en adviseur bij het prestigieuze project. ,,Vanaf nu kan weinig meer misgaan, simpelweg omdat de risicovolste fase erop zit.”

Parkeerbehoefte
Parkeren om en nabij het Erasmus MC is vandaag de dag al een crime. Door nieuwbouwplannen verdwijnen op het terrein van het ziekenhuis zelf parkeerplaatsen. In een onafhankelijk rapport over de toekomst van het Eramsus MC uit 2004 staat dat het ziekenhuis toen al duizend parkeerplaatsen te kort kwam. Tel daarbij ook nog op de overvolle parkeervakken in het Oude Westen en bij de drie musea. Bovendien puilen de parkeergarages in het stadscentrum tijdens drukke winkeldagen en evenementen uit. Bovendien zijn op de kaart van Rotterdam rond het Erasmus MC nauwelijks andere plekken voor een nieuwe garage te vinden. Of het moet het park zijn aan de overzijde van de Westzeedijk, maar graven in deze rivierdijk mag niet.

Politiek
Imago is alles, weten ook politici. De raad stemde destijds in meerderheid in met de bouw van de parkeergarage. De put nu dempen, levert onherroepelijk gezichtsverlies op. Rotterdammers zullen in lengte der dagen tegen elkaar zeggen ‘hé kijk, daar liggen die weggegooide miljoenen’ als ze het Museumpark passeren. De verwachting van bestuurskundige Marcel Boogers van de Universiteit van Tilburg is daarom dat de betrokken wethouder Baljeu ‘voorzichtig zal opereren’. Zijn prognose: ,,Nu de bouw stil ligt, zal de wethouder de risico’s inschatten. Zijn de risico’s gering, dan zal een wethouder met een herzien voorstel naar de raad gaan. Als er meer tegenslagen zijn te verwachten, is het zaak slimme oplossingen te verzinnen.”

Financieel
Even een rekensommetje: de parkeergarage was begroot op 48,5 miljoen euro, maar nu is al duidelijk dat afbouwen tegen de 70 miljoen euro gaat kosten. Afbouwen kost pakweg 20 miljoen euro meer dan begroot. Stilleggen van de bouw levert volgens SP-raadslid en voorzitter van de raadscommissie tot onderzoek van de Rekening een strop op van precies hetzelfde bedrag. Alleen al daarom kan het best worden besloten de garage af te bouwen, meent de Tilburgse bestuurskundige Boogers. De bouwkosten kunnen door onvoorziene omstandigheden verder de pan uitrijzen, maar tegen dat risico kan de gemeente zich in deze fase van het project nog indekken.

Maandag:
Hoe slim is Rotterdam?
Commissie en bestuursleden gezocht         
 
maandag, 07 mei 2007
garage onder water De parkeergarage na 40 dagen droog weer nog steeds onder water. Dadelijk breken er ziektes uit. Wie heeft er zin in er wat tijd in te steken? Geef je op als commissielid van de Vereniging van Eigenaren de Weenahof. Een paar uur per maand, een wereld van verschil. Heb je maar een paar uur per jaar om te investeren in je omgeving? Kom dan op 19 mei de binnenplaats een grote beurt geven.
Brandgrens
maandag, 21 mei 2007

Ons complex staat net aan de rand binnen het gebied waar op 14 mei 1940 de Duitse bommen vielen. Toentertijd was er op onze locatie de Rotterdamsche Dierentuin gevestigd. Met veel dieren liep het helaas slecht af. Afgelopen maandag werd het bombardement herdacht met een groots lichtspektakel, 128 schijnwerpers markeerden het gebied. Bijgaande foto is van mijn balkon genomen.

Arestatieteam valt WeenaHof binnen         
vrijdag, 25 mei 2007
Een hele grote groep van bewoners is vannacht wakker geschrokken door een hele harde knal. Wat bijna niemand wist is dat we de afgelopen 1 1/2 week de Nationale Recherche in en om het gebouw hadden in verband met het localiseren van een verdachte. Na wat informatie uitwisseling kwam men tot het besluit om deze verdachte aan te houden. Dus om ongeveer half 4 (24 mei 2007) volgde een inval waarbij de voordeur van de woning "opgeblazen" werd. Binnen 10 minuten was de verdachte in de boeien afgevoerd en wel. Bijgaande foto's tonen wat beelden van het arrestatie team die de belangrijke taak tot een goed einde wist te brengen. Ik hoop dat het voor de meeste bewoners nu duidelijk is waarom de afgelopen nacht zo'n luidruchtige nacht was. 

 


 
Vieze vrachtwagens geweerd uit centrum Rotterdam         
zaterdag, 26 mei 2007
ANP ROTTERDAM - Vanaf half september zijn vervuilende vrachtwagens niet meer welkom in de Rotterdamse binnenstad. Uitleg De gemeente wil dat dan de zogenoemde milieuzone voor vrachtwagens is ingevoerd. De vrachtauto's moeten voldoen aan de Europese normen voor fijnstof en stikstofdioxide of moeten een roetfilter hebben.
De maatregel is onderdeel van het convenant tussen tien gemeenten, de ministeries VROM en Verkeer en de brancheorganisaties van vervoerders. Eerder was al bekend dat op 1 juli onder meer in Utrecht, Eindhoven en Tilburg de eerste ‘milieuzones’ worden ingesteld, waarbinnen alleen nog schonere vrachtauto's en vrachtauto's met een roetfilter worden toegelaten.
Het definitieve besluit over de milieuzone in Rotterdam wordt in juli genomen. De zone zal gaan gelden voor het stadscentrum en wordt aangeduid met verkeersborden. Het gebied bevat onder meer de Coolsingel, de Mariniersweg, een deel van de Nieuwe Binnenweg en het Weena.
Die laatste straat blijkt de hoogste fijnstofconcentratie van Nederland te hebben. Het is de bedoeling dat Stadstoezicht de vrachtwagens in de gaten houdt. Het is nog onbekend wat de hoogte van de boete voor de overtreders wordt.
De gemeente Rotterdam is in gesprek met de belangenorganisaties van vervoerders en verladers over oplossingen voor de knelpunten die voor de distributie kunnen ontstaan.
De invoering van de milieuzone maakt deel uit van de Rotterdamse Aanpak Luchtkwaliteit. Hierbij werken de gemeenten in het Rijnmondgebied, openbaar vervoerder RET, milieudienst DCMR en het Havenbedrijf Rotterdam gezamenlijk aan verbetering van de luchtkwaliteit in het Rijnmondgebied. Rotterdam en de haven zorgen samen op dit moment met 33 megaton CO2 voor ongeveer 25 procent van de Nederlandse koolstofdioxide-uitstoot.
bron www.Volkskrant.nl
Luxe verzorghuis in oude kraamkliniek         
vrijdag, 08 juni 2007
ROTTERDAM - Het gebouw de Magistraat aan de Henegouwerlaan in het centrum van de stad wordt een particulier verzorgings- en verpleeghuis. Hiermee is er eindelijk een bestemming voor het gebouw dat is begonnen als kraamkliniek en waar later het kantongerecht was gevestigd. Lange tijd is geprobeerd om de appartementen in het gebouw te verkopen, maar de interesse bleek minmaal. Het monumentale pand is twee jaar geleden gerenoveerd en verbouwd tot dure koopappartementen. Op het binnenplaats is een parkeergarage met daar bovenop een daktuin aangelegd. Er bleek nauwelijks interesse voor de appartementen. Zelfs de gratis inrichtings- en stylingstips van Jan des Bouvrie kon de kopers niet over de streep trekken. De ontwikkelaar heeft de appartementen uit de verkoop gehaald. Het pand krijgt nu een nieuwe bestemming als luxe woonzorgvoorziening voor zon 40 ouderen van de particuliere woonzorgorganisatie Domus Magnus. Hiermee krijgt Rotterdam haar eerste luxe particuliere verzorgings- en verpleeghuis. Rijke ouderen krijgen voor een vast bedrag per maand alle diensten op gebied van wonen, zorg en service die nodig zijn. Ongeacht de ontwikkeling van de gezondheid en de zorg die daarbij hoort.
bron:www.ad.nl
Zijdewindestraat renovatie         
vrijdag, 08 juni 2007
renovatie zijdewindestraatTussen de huidige mix van nieuwbouw en door stadsvernieuwing aangetaste 19e eeuwse woningbouw gloort in de Zijdewinde- en Akeleistraat nog de oorspronkelijke opzet van het Oude Westen in Rotterdam. Dit zijn smalle, diepe woningen van 3 lagen begrensd met een kap. De panden boden vroeger onderdak aan drie gezinnen: de benedenwoning en daarboven de bekende voor-, tussen-, achterwoningen over twee lagen, die gezamenlijk via een collectieve opgang de zolder deelden.
Een ingrijpende restauratieve ingreep moet, met behoud van het 19e eeuwse karakter, leiden tot gewilde gezinswoningen aan de rand van het stadscentrum. In de Zijdewindestraat zullen in de bestaande casco’s 26 beneden- en bovenwoningen worden gerealiseerd. Daarnaast worden in twee beuken een bedrijfsruimte en een fietsenberging op de begane grond gecombineerd met bovenliggende drielaagse woningen. De panden aan de Akeleistraat ondergaan alleen een cascoaanpak en zullen daarna als zodanig in de verkoop gaan. Op deze manier worden aan de rand van het stadscentrum grote stadswoningen aangeboden voor een geringe prijs, die door een nieuwe eigenaar volledig naar eigen inzicht verbouwd en ingericht kan worden.

Opdrachtgever: de Nieuwe Unie, Rotterdam
aantal nieuwe/gerenoveerde woningen: 28
aantal woningen met gevelrenovatie: 11
collectieve fietsenberging: 1
aantal bedrijfsruimtes: 1
start bouw: medio september 2006
Type ingreep: herontwikkeling van bestaande woningen tot beneden-/bovenwoningen en cascowoningen met volledig funderingsherstel, gevelrenovatie en een geheel vernieuwde daklaag

bron: www.vanschagenarchitekten.com 

Praktijk voor natuurgeneeskunde Eleonora Moritz         
woensdag, 13 juni 2007
 

Natuurgeneeskunde is een oude vorm van genezen waarbij met gebruik van de natuur het zelfgenezend vermogen van de mens wordt aangezet. Samen met de natuurgeneeskundige kijk je naar wat er aan de hand is, waar je nu in je leven staat en hoe dat zijn neerslag heeft op jouw lichaam en welbevinden. Door het gebruik van natuurlijke producten, voeding, massage, reflexologie en aandacht ontstaat er een bewust zijn. Bewust zijn is een stap dichter bij jezelf komen wat jou kan helpen jezelf te zijn, te groeien als mens maar ook om gezond te worden. Verbinden met jezelf, de natuur en de ander. Het genezingsproces van het lichaam krijgt zo naast de evt. middelen een essentiële positieve stimulans.

Een natuurgeneeskundig consult duurt een uur. Tijdens dit consult kan er gebruikt gemaakt worden van de Irismicroscoop om zo een betere kijk te hebben op wat gaande is in het lichaam.

Vervolgens kunnen er kruiden geadviseerd worden ter ondersteuning. De mens is een individu.

Daarom wordt niet enkel gekeken naar de inhoudstoffen maar ook of de plant in zijn totaliteit past bij jou.

Bij het advies wordt altijd de voeding meegenomen, indien nodig volgt er lichaamswerk, bloesemremedie of bewustwordingsoefeningen.
Er kan ook los een afspraak gemaakt worden voor een bachbloesemconsult waarbij we ons voornamelijk richten op de emotionele en mentale problematiek.
Mocht je geïnteresseerd zijn in een irisdiagnose dan kan dat ook. Dit duurt wat korter, kan ook langer, en is gericht op wat er gezien wordt. Het advies wat daaruit volgt is wat algemener, in principe is het vrijblijvend en los van een behandeling of therapie.
De redenen waarom mensen een natuurgeneeskundige bezoeken zijn divers. Sommige gaan ter preventie van chronische klachten, anderen voelen zich niet goed maar er is niets te vinden regulier. Of iemand heeft wel een reguliere diagnose en zoekt een alternatief, een ondersteuning, een dieper inzicht in wat er aan de hand is.
Voorbeelden:
Moeheid, Huidklachten, Reuma, Artritis, MS, Hoofdpijn, Menstruatieklachten, Hormonale klachten, Buikklachten, Eetstoornissen, Gewichtsproblematiek, Pijn, Luchtwegproblemen, Allergie, Slaapproblemen, Stress hantering, Verwerken van oude emoties, Trauma verwerking, Verslaving, Niet lekker in je vel zitten, Problemen met keuzes maken……..etc.
Voor meer informatie en/of het maken van een afspraak, zie folder of website:
www.eleonoramoritz.nl

Telefonisch spreekuur: 06-45246720 20.00-21.00 ma-vr.

Email: consult@eleonoramoritz.nl

Overheid ‘goochelt’ met norm fijnstof         
maandag, 09 juli 2007
stofUTRECHT - Onder druk van de bouwsector hebben de ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat de berekeningen voor fijnstofwaarden in Nederland zodanig veranderd dat de conclusies gunstiger uitvallen voor bouwprojecten. Sinds 2002 zijn veel nieuwbouw- en wegenprojecten door de Raad van State stilgelegd, omdat ze niet voldoen aan de normen voor fijnstof in de lucht.

Volgens Menno Keuken, hoofd Afdeling Luchtkwaliteit en Klimaat van TNO, hebben de ministeries de grenzen van de wet opgezocht om de laagste waarden voor fijnstof in de lucht te berekenen. Zo is voorgesteld te rekenen met waarden op 4 meter hoogte, in plaats van op de gebruikelijke hoogte van 1,5 meter – de hoogte waarop een kind ademt. Het onderzoeksinstituut TNO heeft dit voorstel afgeraden.
Nieuwe wet
In 1999 stelde de EU grenswaarden op voor fijnstof, die in 2001 in de Nederlandse wetgeving werden overgenomen. De nieuwe Wet Luchtkwaliteit, waarover de Eerste Kamer 10 juli stemt, moet een einde maken aan de problemen van de bouwers. Deze wet schrijft voor dat bouwers alleen nog voor grote projecten rekening hoeven te houden met fijnstofnormen.
‘De nieuwe wet is gemaakt om te kunnen bouwen, maar schiet tekort op het gebied van volksgezondheid’, aldus Eerste Kamerlid Kim Putters (PvdA). Joris Wijnhoven van Milieudefensie omschrijft de wet als ‘de grootste goocheltruc aller tijden’. Milieudefensie wil een proefproces beginnen waarin de rechter moet beslissen of de wet nog in overeenstemming is met de Europese fijnstofrichtlijnen.
Steeds schoner
Uit de jaarlijkse luchtvervuilingskaarten van het onderzoeksinstituut RIVM blijkt dat Nederland steeds schoner wordt. Dit komt ten dele doordat de uitstoot van fijnstof in Europa afneemt, maar ook door andere rekenmethodes. Met Nederlandse regelgeving in 2005, waarbij onder meer de concentratie zeezout in de lucht mocht worden afgetrokken en vervuiling op de ene locatie kon worden gecompenseerd door schonere lucht op een andere plek, kwamen de ministeries aan de bouwers tegemoet.
Keuken: ‘Door de EU-norm veranderde fijnstof van een gezondheidsprobleem in een bestuurlijk probleem. We kwamen erachter dat we in het verleden te hoge waarden hadden berekend, maar vervolgens zijn aanpassingen voorgesteld waardoor de waarden lager uitvielen. Daarin werd weleens doorgeschoten.’
'Geen druk'
Volgens het ministerie van Verkeer en Waterstaat is geen druk uitgeoefend op de onderzoeksinstituten om lagere waarden te berekenen. ‘Wel hebben de betrokken ministeries hen aangespoord tot het nadenken en versneld uitwerken van de juiste methoden en berekeningen, omdat de luchtkwaliteitsproblemen vragen om een spoedige aanpak.’
bron:http://www.volkskrant.nl/binnenland/article441953.ece/Overheid_goochelt_met_norm_fijnstof

actie tegen stijging OZB         
maandag, 09 juli 2007
Vereniging Eigen HuisVorige week is Vereniging Eigen Huis een landelijke actie gestart tegen het besluit van het Kabinet om de stijging van de Onroerende zaakbelasting (ozb) weer vrij te geven. De begrenzing van de ozb-tarieven, die net een jaar oud is en de jarenlange bovenmatige stijgingen eindelijk aan banden legt, zou dan weer verdwijnen.

Vereniging Eigen Huis heeft hiertegen een krachtig protest laten horen en organiseert nu een massale actie onder haar leden en andere eigenwoningbezitters. Wij willen graag zoveel mogelijk leden over deze belangrijke actie informeren. Het gaat immers om een kwestie die iedereen aangaat.
 
Onze ozb-protestactie heeft een goede start gemaakt! Na één week zijn al meer dan 400.000 protestbrieven verzonden aan de fractieleiders van de politieke partijen in de Tweede Kamer. En de politici beginnen ook te reageren. Om zo stevig mogelijk te staan in de discussie hebben we ook uw stem nodig. Wij hopen daarom dat u ook aan de actie meedoet. Dat kan heel eenvoudig door uw naam en e-mailadres in te vullen op
de website.
 
Onze website biedt u ook de mogelijkheid om familie en vrienden op de hoogte te stellen van de ozb-protestactie. Daarvoor kunt u de knop 'waarschuw anderen' op www.ozbprotest.nl gebruiken, maar het is natuurlijk ook mogelijk om dit e-mailbericht rechtstreeks door te sturen. Wij hopen dat u van deze mogelijkheid gebruik van zult maken en daarmee bijdraagt aan het succes van dit luidklinkende en welgemeende protest van heel veel eigenwoningbezitters. Uw stem wordt in Den Haag gehoord!

Protesteer ook op www.ozbprotest.nl >> 

Met vriendelijke groet,

Vereniging Eigen Huis
Marlies E.C. Pernot
Algemeen directeur

PS. Vorige week kreeg de website www.ozbprotest.nl veel aandacht in de pers. Lees hier het persbericht én de lijst met ozb-toppers in 2007 >>


 
Ernst met tegenhouden vieze auto's?         
woensdag, 25 juli 2007
Het college stelt per 17 september 2007 een milieuzonering in voor vrachtwagens in het kernwinkelgebied in het centrum. GroenLinks, PvdA, VVD, SP, ChristenUnie-SGP en D66 pleitten in de raadsvergadering op 12 juli jl. met een motie voor verruiming van de milieuzone voor vrachtwagens tot de Provenierswijk. Ze riepen het college op een tijdpad op te stellen voor verdere verruiming. De motie werd unaniem aangenomen.

Dit is de uitkomst van een tweeminutendebat dat de raad op initiatief van GroenLinks hield. Wethouder Baljeu legde uit waarom het beter is de verruiming via het landelijke convenant “Stimulering Schone Vrachtauto’s en Milieuzonering” te regelen. Als dat niet lukt voor 17 september wordt de verruiming via de milieuzonering geregeld. De wethouder werkt met de deelgemeente Noord, Prorail en projectorganisatie centraal station aan een convenant over voorwaarden voor het leveren van bouwmaterialen.

De trots van de stad moet op straat         
zaterdag, 04 augustus 2007

ROTTERDAM - Het is een veelgehoorde klacht. Bezoekers komen Rotterdam binnen op het Centraal Station en gaan op zoek naar vertier in de buurt. Maar waar moeten ze heen?
Op het kantoor van de gemeentelijke dienst Stedenbouw, Wonen en Verkeer (dS+V) wordt, samen het Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam (OBR), al een maand of drie aan deze kwestie gewerkt. „Je kunt natuurlijk nog eens drie torens à la Nationale Nederlanden neerzetten, maar of het daar levendiger van wordt, moet ik nog zien,’’ zegt Fons Meijer, die als procesmanager bij de plannen voor het nieuwe Stationskwartier betrokken is.
De dS+V-man beklemtoont dat in de zoektocht naar een antwoord één ding vaststaat. „De trots van de stad, díe moeten we laten zien. De mensen die hier komen, moeten weten wat Rotterdam te bieden heeft.’’

+ afbeelding vergrotenZo zou het Delftseplein en omgeving eruit kunnen zien, in de plannen van onder meer de dS+V, het OBR en Concire. ILLUSTRATIE MAXWAN

De levendigheid is er zeker, stelt Meijer, maar blijft ten onrechte nog vaak verborgen. „De jeugd weet waar de discotheken zitten, we kennen de Creative Cube met alle bedrijfjes. Helaas zijn veel leuke dingen vaak slecht zichtbaar en die moeten er als het ware uitgetrokken worden.’’
De plannenmakers, waarbij ook de Rotterdamse denktank Concire, zien de voorbeelden al voor zich. De haven, waaraan de Maasstad een groot deel van haar bekendheid ontleent, moet zichzelf tonen in het centrum.
Dat geldt ook voor een multinational als Unilever, maar net zo goed voor dansschool Codarts, het Rotterdam Philharmonisch Orkest of een andere culturele instelling. Met deze en andere voorzieningen zou de omgeving van het Centraal Station veel aantrekkelijker worden. Voor bedrijven en voor bezoekers.
Meijer kent het verhaal uit de Duitse Volkswagenstad Wolfsburg waar een nieuw museum zo wat tegen het spoor werd aangebouwd. „Denk aan een dependance van een museum. Dat zou hier ook best kunnen hoor.’’
Vorige maand ondertekende wethouder Hamit Karakus namens de gemeente Rotterdam een akkoord over de toekomst van het gebied met ‘gebruikers’ ING (Nationale Nederlanden), Unilever en Groothandelsgebouw en investeerders LSI en Corio.
Fons Meijer is blij met de handtekeningen van de deelnemers. „We gaan nu het stedenbouwkundig plan aanpassen, het dateert al van 2005. Daarna gaan we het voorleggen aan de markt en de omwonenden, later volgt de gemeenteraad.’’
Het gebied, ook wel Weena Glocal City District genoemd, bestrijkt het station en omgeving en loopt tot onder meer het Hof- en het Kruisplein en de Statentunnel. Meijer schat dat er 200 bedrijven zetelen en ruim 600 woningen staan.
„De omgeving komt ook aan bod, we kijken naar de Provenierswijk en verbindingen met het Oude Westen, met de Lijnbaan, maar ook met de Culturele As en zelfs de rivier.’’
Het bijzondere van het project is volgens de dS+V-manager dat de markt vooraf al is benaderd en dat het opvallend genoeg niet over geld gaat.
„We hebben nu draagvlak voor een toekomstbeeld, partijen hebben zich vastgelegd en zullen dus later investeren.’’
Het project zal op zn minst tien tot twintig jaar vergen, denkt Meijer. „Het is nu zaak het verhaal te verkopen. Er moet nog een marketing plan, een economische onderbouwing en een financieel plaatje komen.’’
De manager beklemtoont dat Rotterdammers niet aan business districts als The City in Londen of Wallstreet in New York moeten denken. „Het wordt zeker geen kantorenwijk,’’ verzekert hij.
Door GERT ONNINK www.ad.nl 

Dak Weenatunnel compleet         
maandag, 13 augustus 2007
ROTTERDAM - Het was soms passen en meten, zeker toen de mega-kraan rakelings langs de ramen van het Plaza-gebouw in het centrum van Rotterdam ging. Maar het dak van de Weenatunnel – de verbinding tussen Rotterdam-west en Hofplein - is sinds vannacht half vier weer compleet. Voor het inhijsen van het zogeheten kopstuk werd een grote kraan ingezet die het 53 ton zware deel op zijn plaats legde. Het betonnen stuk meet ongeveer 9 bij 3 meter. ,,Het is allemaal goed verlopen, in een half uur tijd was het gepiept’’ vat Ron Jocker van Gemeentewerken Rotterdam de klus samen.
+ afbeelding vergroten
De Weenatunnel. FOTO JAN DE GROEN www.ad.nl
Blikvanger in het Infracentrum         
woensdag, 15 augustus 2007

Mensen die meer willen weten over Rotterdam Centraal en RandstadRail, kunnen terecht bij het Infracentrum aan het Weena. Sinds kort is het informatiecentrum een blikvanger rijker: een maquette van de toekomstige openbaar vervoer terminal. De maquette geeft een zeer gedetailleerd beeld van de nieuwe terminal en de directe omgeving. In de afgelopen weken is de bestaande expositie over Rotterdam Centraal in het Infracentrum ingrijpend verbouwd. Aan de wanden brengen beelden de geschiedenis van het CS onder de aandacht. En wie zich wil verdiepen in bijvoorbeeld bouwtechnieken, krijgt dit op grote schermen toegelicht.
Verder kunnen bezoekers hier het toekomstige stationsgebied ‘bewandelen’ en onderweg informatie vinden over het enorme project. Het Infracentrum (Weena 705/Groothandelsgebouw in Rotterdam) is op maandag open van 13.00 tot 17.00 uur en dinsdag t/m vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur. Iedere eerste zaterdag van de maand geopend van 12.00 tot 17.00 uur, tel. 010 - 240 38 00. kijk voor meer informatie ook op
www.rotterdamcentraal.nl
 

brief van politie         
dinsdag, 02 oktober 2007
Onlangs kregen wij van de huismeester Dhr. R.vdr Laarse, een A4tje met daarop de volgende tekst

“ U waarschuwt ons ?? huismeester Wij een aantal bewoners zijn het ook zat dat u ons met

al die camera’s bespied Het loop leeg door uw gedoe (het is hier geen rovershol) What’s next ons bespieden op uw p.c. in onze woonkamers ?? Wij zijn het zat, op onnodige plaatsen camera’s

tegen te komen.”

Politie regio Rotterdam Rijnmond

District  Centrum

Wijkteam CS-veilig

 

Aan:  Bewoners van de Weenahofflat te Rotterdam

Rapporteurs:  Reyon Groeneveldt en Etienne Schoon

                      Buurtagenten Centraal Station e.o.

                      Conradstraat 18

                      3013AP Rotterdam

                      Tel: 0900-8844

Betreft:   Camera’s in hal Weenahofflat

Rotterdam  1 oktober 2007,

Geachte buurtbewoner,

onlangs kregen wij van de huismeester Dhr. R.vdr Laarse, een A4tje met daarop de volgende tekst

“ U waarschuwt ons ?? huismeester Wij een aantal bewoners zijn het ook zat dat u ons met

al die camera’s bespied Het loop leeg door uw gedoe (het is hier geen rovershol) What’s next ons bespieden op uw p.c. in onze woonkamers ?? Wij zijn het zat, op onnodige plaatsen camera’s

tegen te komen.”

Beste buurtbewoners, als buurtagent van uw flat, waren wij enigszins erg teleurgesteld om bovengenoemd schrijven te lezen, omdat kennelijk enkele bewoners de camera’s niet op prijs stellen.

Mogen wij u er op wijzen, dat de camera’s destijds tijdens vergadering door de flatbewoners werden aangevraagd. Dit omdat men (lees bewoners) door de camera’s een beter veiligheidsgevoel kreeg.

Tevens hebben enkele camerabeelden de politie tijdens onderzoek geholpen bij woninginbraken en pogingen daartoe in uw flat. Als er bij U wordt ingebroken, vindt u het toch ook prettig als de daders door de politie worden aangehouden.

Uiteraard kan men via de camera’s niet in uw woning kijken, maar zijn deze voor de hal.

Beste buurtbewoners, u heeft toch geen strafbare feiten gepleegd, dus heeft u ook niets te verbergen.

Als buurtagenten hebben wij regelmatig kontakt met Dhr. R.vdr Laarse, om samen voor u een zo goed en veilig mogelijke omgeving te creëren, zodat u met een gerust gevoel in uw woning kan verblijven.

Natuurlijk zit uw huismeester u niet te bespieden, maar op verzoek van de politie en na overleg met de officier van Justitie, worden de camera’s ook bekeken bij vreemde cq verdachte omstandigheden en/of personen in de flat aanwezig zijn.

Beste buurtbewoners,  wij vertrouwen op uw volledige medewerking wanneer dat nodig is en als u het ergens niet mee eens bent, kunt u te allen tijde kontakt met ons opnemen.

Met vriendelijke groet

Reyon Groeneveldt en Etienne Schoon,

Buurtagenten Centraal Station

Weenahof bewoonster krijgt         
maandag, 05 november 2007
Winnaar Oog voor Rotterdam was dubbel dapper
ROTTERDAM - Marjon Verhoef was dubbel dapper. Niet alleen greep de 25-jarige Rotterdamse begin vorige maand in toen een buschauffeur door drie jongens werd belaagd, ook stapte ze een paar dagen later op een van de belagers af, toen ze hem toevallig zag lopen. „Ik wilde zijn kant van ’t verhaal horen,’’ verklaart ze nuchter.
 

 

Gisteren kreeg zij met drie andere stadsgenoten de onderscheiding Oog voor Rotterdam uitgereikt. Die is bedoeld voor mensen die dit jaar hebben bijgedragen aan de veiligheid van Rotterdam.
Wat het verhaal nou was van de jongen die met twee maten had vastgezeten voor het molesteren van de buschauffeur op het Stationsplein? „De chauffeur had getoeterd terwijl zij voor z’n bus reden en heel agressief op hen gereageerd,’’ hoorde Marjon, lerares op een basisschool. „Ach, de waarheid zal wel in het midden liggen. Hij vond het erg fijn dat ik hem naar zijn verhaal vroeg en we hebben elkaar uiteindelijk een hand gegeven. Maar ik heb wel gezegd dat ik hun gedrag onacceptabel vond.’’
De oorkonde neemt Marjon deze week trots mee naar haar groep 3, die ze ‘in iets minder complexe bewoordingen’ heeft verteld wat ze op die oktoberdag heeft gedaan.
Ook de 23-jarige Kim van Schaik (door haar kon in maart een aanrander worden aangehouden op de Karel Doormanstraat), Burney Northam (verjoeg deze zomer een verdachte man bij een kinderspeelplaats in de Agniesebuurt) en Jannie Visser (organiseert al jaren van alles voor hangjongeren in Sportdorp) kregen van burgemeester Opstelten een oorkonde. Voor het Oog voor Rotterdam waren 25 mensen genomineerd.
Er werd ook nog een KnipOog uitgedeeld: deze prijs voor een schoolproject ging naar basisschool De Barkentijn in de Beverwaard. De kinderen van de groepen 6, 7 en 8 proberen hun buurt zo schoon en heel mogelijk te houden.
„Rotterdamse helden en heldinnen,’’ zegt Carlos Gonçalves, deelraadsvoorzitter van Delfshaven die samen met een burgerpanel de kandidaten selecteerde.

bron: www.ad.nl

Euromast donkerblauw         
dinsdag, 13 november 2007
De Euromast kleurt woensdag donkerblauw. Wereldwijd zullen meer dan 150 gebouwen blauw kleuren, als ’tekens van hoop voor de 246 miljoen mensen die leven met diabetes’. Onder de verlichte monumenten bevinden zich onder meer de Empire State Building, de Eiffeltoren en de Sydney Opera.
Rotterdam Index         
dinsdag, 27 november 2007

Buurman Peck probeert de waarde van zijn aandelen of van zijn huis te verhogen?
Op de site van
RotterdamIndex, het bekende aandelen in Rotterdamse wijken spel , is een artikel over ons appartementencomplex verschenen. Het is geschreven door buurman Peck. Dank voor de reclame.

Stadsdebat over plannen rond Rotterdam Centraal
woensdag, 28 november 2007
Dat er hard wordt gewerkt aan een nieuw Rotterdam Centraal kan niemand ontgaan. Het werk is in volle gang, het oude stationsgebouw is gesloten en het tijdelijke station is volop in gebruik. Maar de vernieuwingen blijven niet beperkt tot het station. Ook het gebied eromheen gaat veranderen.

 

Er liggen plannen klaar voor nieuwe woningen, kantoren en andere stedelijke voorzieningen. Het Stationskwartier moet een aantrekkelijk stadsgebied worden. Met een combinatie van bedrijvigheid van grote multinationals als Unilever en Nationale Nederlanden en van de kleinschalige creatieve economie. Deze creatieve economie bloeit nu al op. In de Creative Cube aan de Delftsestraat heeft een aantal creatieve ondernemingen onderdak gevonden. Ook in het oude postkantoor zullen creatieve bedrijven hun intrek nemen.
Gesprek
Het Architectuur Instituut Rotterdam (AIR) houdt woensdag 12 december een stadsdebat over de ontwikkelingen in het Stationskwartier. Onder leiding van gespreksleider Frans Soeterbroek spreken onder anderen Astrid Sanson (directeur Stadsontwikkeling van de dS+V) en Rients Dijkstra (van het stedenbouwkundig bureau Maxman) over de plannen. Maxwan maakte in opdracht van de gemeente een eerste stedenbouwkundig plan voor het gebied (te vinden op www.rotterdamcentraal.nl).

 
Wie zich wil aanmelden voor het debat kan terecht op www.airfoundation.nl. Het stadsdebat vindt plaats in Kriterion in het Groothandelsgebouw en duurt van 20.00 tot 22.00 uur.

Meer informatie
In het Infracentrum aan het Weena is uitgebreide informatie te vinden over de projecten Rotterdam Centraal en RandstadRail. Ook voor vragen, klachten en opmerkingen kunnen Rotterdammers terecht bij het Infracentrum, Weena 705 (Groot Handelsgebouw), e-mail info@infracentrum.nl of telefoon: 240 38 00. Kijk voor meer informatie ook eens op www.rotterdamcentraal.nl
 

   
s-Gravendijkwal onder dak
donderdag, 29 november 2007

ImageDo 29 Nov 2007 - AD/RD
De PvdA schiet de bewoners van de 's-Gravendijkwal te hulp. De grootste fractie van de raad dient een voorstel in voor een volledige ondertunneling van de laan, die wordt doorkliefd door een open tunnelbuis.
"De huidige situatie kan echt niet langer voortduren," zegt raadslid Tom Harreman. "Het zou een prachtige straat kunnen zijn, maar door de belabberde verkeerssituatie staat de 's-Gravendijkwal nu vol met seksinrichtingen en coffeshops." De bewoners pleiten al lang voor een tunnel, maar zagen hun uitgewerkte plannen dit jaar sneuvelen. Wethouder Baljeu (VVD, vervoer) koos voor twee grote tunnelprojecten: het tracé Pleinweg-Vaanweg, later volgt wellicht de Stadshoudersweg.

 


Wel zegde de wethouder onlangs toe de 's-Gravendijkwal op korte termijn voor 5 miljoen euro te verbouwen. Zo worden de parallelwegen versmald zodat het verkeer minder snel rijdt en komt er plaats voor een fietspad. De trottoirs worden verbreed en krijgen mooiere betegeling, en ook worden de lege plekken in de plantanen opgevuld. Later, zo beloofde Baljeu, komt er een onderzoek naar een gedeeltelijke overkapping van de tunnelbakken.
De PvdA wil nu dat er nog deze collegeperiode, voor mei 2010, wordt begonnen met een volledige overdekking van de 's-Gravendijkwal en in het verlengde daarvan de Henegouwerlaan.Volgens Harreman vormen de tunnelbakken een obstakel enb geeft het verkeer te veel geluid- en stankoverlast. "De 's-Gravendijkwal is ooit aangelegd als een brede statige laan. De bewoners hebben weer recht op een leefbare straat." Volgens Harreman zal de financiering geen probleem vormen. "Er is geld zat. Als de raad hiermee instemt, zal het college met een voorstel moeten komen om dit te betalen."

Dit artikel is verschenen in het AD/RD van 29 november 200

's-Gravendijkwal krijgt overkapping
zaterdag, 01 december 2007

De 's-Gravendijkwal in Rotterdam-West krijgt een volledige overkapping. Dat heeft de gemeenteraad unaniem besloten.De omwonenden voeren al jaren actie om dit voor elkaar te krijgen. De drukke verkeersader moet door de verkapping het oorspronkelijke statige karakter weer terug krijgen. De Rotterdamse gemeenteraad wil dat er nog voor 2010 begonnen wordt met de aanpassing aan de 's-Gravendijkwal. Hoe de overkapping er precies uit gaat zien en wat het gaat kosten is nog niet bekend.
bron
www.rtvrijnmond.nl

Vreugde groot om overkapping ’s Gravendijkwal
maandag, 03 december 2007

ROTTERDAM - De fles champagne hebben ze nog niet ontkurkt, maar de vreugde is er niet minder om. Na twee jaar gewiekst en doordacht actievoeren hebben de bewoners van de ’s-Gravendijkwal hun doel bereikt. Hun geliefde maar drukke en verwaarloosde straat wordt binnen enkele jaren volledig overkapt.
Dat heeft de gemeenteraad deze week unaniem besloten, na een voorstel van PvdA’er Tom Harreman. De eens zo brede en statige laan, die nu doorboord is door een open tunnelbak, zal in oude glorie worden hersteld.

En dan te bedenken dat twee jaar geleden nog schamper werd gelachen over de plannen van de bewonersorganisatie BOOG.
Toen stapte voorzitter Jeanne Hogenboom (51) voor het eerst naar toenmalig wethouder Hulman, nadat bekend werd dat de zuidzijde van de Maastunnel (Pleinweg-Vaanweg) wel eens ondertunneld zou kunnen worden. ,,Zijn reactie was: ’s Gravendijkwal? Hoe kom je dáár nu bij? Weet je wat dat kost? Toen dacht ik: ze komen niet zo makkelijk van ons af.’’
BOOG had namelijk experts in huis. Aan de de ’s-Gravendijkwal woont een milieudeskundige, een verkeerskundige, een landschapsarchitect en een bestuurskundige. In februari van dit jaar presenteerde de ‘tunnelcommissie’ het lijvige rapport ‘Wingewest’; een pleidooi en een volledig uitgewerkt plan voor ondertunneling. Voor minder dan 100 miljoen moet het kunnen, hebben ze becijferd.
Daarna volgde ‘constructief terriërgedrag’, zoals Hogenboom het omschrijft. ,,We konden het goed vinden met zowel de wethouder, de ambtenaren, de raadsleden en de deelgemeente. We denken ook mee, we willen niet zomaar de ’s-Gravendijkwal afsluiten.’’
Deze zomer leek het allemaal voor niets geweest. Wethouder Jeanne Baljeu koos voor een tunnel onder Pleinweg-Vaanweg. De gemeenteraad besloot anders. Leefbaar Rotterdam wil dat er een onderzoek komt naar een ondertunneling van kruising met de Middellandsstraat. ,,Daar zijn bij ons de meningen nogal over verdeeld. Het kan ook veel extra verkeer opleveren op de parallelwegen.’’
Als het aan de bewoners ligt, wordt de tunnel uitgegraven, verlengd en overkapt tot aan de Henegouwerlaan. En, zo zegt ze, de overkapping moet zo laag mogelijk zijn. ,,We denken aan een groenstrook, met wellicht een wandelpromenade of een fietspad. Bij cafés als Dizzy kunnen er ook terrasjes komen.’’
Verder pleit de bewonersorganisatie voor enkele ‘dwarsverbindingen’ over de ’s Gravendijkwal. Zo zou er bijvoorbeeld weer een overgang moeten komen tussen de Schietbaanlaan en Schietbaanstraat. ,,De overkapping kan in ieder geval niet van plastic worden gemaakt, het moet wel stevig.’’
bron: www.ad.nl

warm water niet heet  
 
vrijdag, 07 december 2007

De temperatuur van het warme water valt tegen vanmorgen. brrrr. De radiatoren doen het wel dus er zal in het stookhok iets mis zijn.

update 9 december:
Er was te weinig druk op het systeem. Helaas was het vrijdagmorgen nog steeds mis, dat komt omdat Eneco niet accepteerd dat het om een groot appartementencomplex gaat na slechts één of enkele telefoontjes. Pas na een briefje in lift, bedankt onbekende buur! kwam er een reactie van Eneco. Bel dus voortaan toch allemaal nog maar eens een keer met gratis telefoonnummer 0800 0072 voor stadsverwarming of 0800 9009 voor stroom. Voor Chello internet geldt hetzelfde, let op na enkele dagen storing van je internetverbinding kun je een bedrag terug krijgen.

Rotterdammers leven anderhalf jaar korter
donderdag, 07 februari 2008

ROTTERDAM - Rotterdammers leven gemiddeld anderhalf jaar korter dan andere Nederlanders. Dit blijkt donderdag uit onderzoek van het Erasmus MC. Er zijn relatief meer rokers in de Maasstad en de concentratie fijnstof in de lucht ligt 13 procent hoger dan elders in het land. Verder speelt het lagere opleidings-en inkomensniveau een grote rol. GGD In 2006 bleken Rotterdammers relatief ongezonder te zijn. Nu is bekend geworden waardoor dat komt. De GGD bekijkt wat ze met de onderzoeksresultaten gaat doen. Volgens het onderzoek kunnen Rotterdammers in huis beter een ventilatiesysteem gebruiken dan een raam open te zetten.
www.nu.nl

VvE-vergaderingen
woensdag, 05 maart 2008
AMSTERDAM
 -  Ieder voorjaar gebeurt het weer. Dan houden namelijk bijna alle Verenigingen van Eigenaars hun jaarvergadering. Ik vind dat alle appartementseigenaren daaraan moeten meedoen. De VvE-vergaderingen beslissen over uw geld en over uw eigendom. Dat deze zaken goed in orde zijn, bepaalt mede de waarde van uw flat.

De VvE behartigt een aantal gezamenlijk zaken van het gebouw waarin u een appartement bezit. Denk aan de opstalverzekering, waarvan u het verzekerd bedrag (herbouwkosten) jaarlijks moeten laten berekenen. Het blijkt dat in ons land bijna de helft van alle panden te laag verzekerd is. Zo’n onderverzekering kan veel geld kosten bij een verzekerde schade aan het pand, zoals stormschade, brandschade of inbraak. Op 1 mei 2005 is een aantal wettelijke regels voor VvE’s gewijzigd. Een daarvan is dat iedere VvE per 1 mei 2008 verplicht is een reserve aan te leggen voor (groot) onderhoud aan het pand. Deze reserve kunt u kweken via een extra storting op de bankrekening van de VvE of via een flink jaarlijks positief saldo in de exploitatiekosten, die u opbrengt via de betalingen aan de maandelijkse servicekosten. U kunt dit saldo ieder jaar aan de reserves toevoegen. Maar, buiten deze wettelijke eisen, is een reserve aan te raden. Ter onderbouwing van de vorming van deze reserves kunt u een Meerjaren OnderhoudsPlan (laten) opstellen. Dan weet iedereen wat hem/haar de komende jaren te wachten staat en kan daarmee financieel rekening houden. Kijk eens op www.vvebelang.nl.

Heeft een VvE geen reserve en de VvE ziet zich geconfronteerd met grote uitgaven aan bijvoorbeeld dak, lift, grote schilderbeurt, moeten alle leden daarvoor extra stortingen aan de VvE doen. Enkele jaren sparen voor een grote uitgave is voor velen handiger. Ofschoon, als er toch een reserve aanwezig is, kan een extra storting wel acceptabel zijn, omdat daarmee de maandelijkse servicekosten laag blijven. Bij verkoop is dit wel eens een argument. Te meer omdat bij verkoop het aandeel in de reserves overgaat naar de nieuwe eigenaar. Weliswaar betaalt de koper geen overdrachtsbelasting over dit aantoonbare aandeel in de reserves. Zijn de reserves aantoonbaar en behoorlijk, ziet de Belastingdienst dit weer als een spaarpot op de aangifte inkomstenbelasting.

Bij slapende VvE’s heeft u geen ’last’ van jaarvergaderingen, begrotingen en maandelijkse servicekosten, laat staan van de vorming van reserves voor groot onderhoud. In die VvE’s gebeurt gewoon niets, waarschijnlijk klopt de opstalverzekering ook helemaal niet. Het pand verloedert en de appartementen verminderen in waarde of blijven achter in de waardeontwikkeling van vergelijkbare flats. Dom en onbegrijpelijk.

Ik vind het ook passen bij het tijdsbeeld om eens na te gaan of het er in het pand milieuvriendelijk aan toegaat. Natuurlijk moet u een keer een energielabel aanvragen. Maar, er zijn ook andere kwesties. Branden er niet te veel energieslurpende lampen dag en nacht, kunt u deze niet vervangen door spaarlampen en aansluiten met schemerschakelaars? Hebben alle flats watermeters? Worden de cv-installaties ieder jaar gecontroleerd en zijn die energievriendelijk? Zijn er nog isolatiemaatregelen te nemen in het pand? Daarmee helpt u niet alleen het milieu, maar (op den duur) ook uw portemonnee.
www.broeren.com

Nieuw Rotterdam CS 1 oktober 2011 open’
vrijdag, 25 april 2008

ROTTERDAM - Het nieuwe Rotterdam Centraal wordt op 1 oktober 2011 geopend. Dat is de stellige overtuiging van spoorbeheerder ProRail, die ook de aannemer is van de ingrijpende verbouwing van het openbaarvervoersknooppunt in het centrum van de Maasstad.

Door GERT ONNINK
 
 
De ingang van Rotterdam Centraal aan de kant van de Provenierswijk. ILLUSTRATIE TEAM CS
Zo gaat het nieuwe Rotterdam Centraal er vanaf de centrumzijde uitzien. ILLUSTRATIES TEAM CS
 
Donderdagmorgen zetten de gemeente Rotterdam, het ministerie van Verkeer en Waterstaat, de Nederlandse Spoorwegen en ProRail een handtekening onder een zogeheten beschikking, die de weg vrij maakt voor de financiering en bouw van de nieuwe ov-terminal.

,,Het geld is binnen, het werk kan beginnen,’’ sprak ProRail-bestuurder Udo Groen.
Toch wil het akkoord niet zeggen dat de bouw van de nieuwe stationshal direct van de start kan. In mei volgt eerst nog de Europese aanbesteding voor het project.
Volgens projectmanager Eric van der Meer van ProRail zijn er nog vijf kandidaten uit binnen- en buitenland. De ‘winnende’ bouwer kan begin volgend jaar beginnen. De werkzaamheden zullen aanvangen aan de noordkant van het station, verwacht de spoorbeheerder.
Met de bouw van het nieuwe Rotterdam Centraal is in totaal 620 miljoen euro gemoeid. De kosten voor de stad bedragen inmiddels bijna 350 miljoen euro. De gemeenteraad legde eerder deze maand nog 40 miljoen euro bij.
Minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat zei te hopen dat de investeringen niet nog verder zullen oplopen. ,,Het rijk heeft er al 209 miljoen in gestoken. Ik heb er vertrouwen in dat het werk binnen het budget blijft.’’ Maar garanties daarvoor kon Eurlings, die onlangs nog 37 miljoen euro extra moest bijdragen, echter niet geven.
ProRail en de andere betrokken partijen gaan uit van een oplevering eind 2011. De mega-fietsenkelder die onder het Stationsplein komt, zal een jaar later klaar zijn. ,,Het definitieve ontwerp voor de ov-terminal is klaar, veel kan er nu niet meer veranderen,’’ sprak ProRail-manager Van der Meer. De bouw van het nieuwe station heeft inmiddels twintig maanden vertraging opgelopen.
,,Rotterdam had een monument, maar krijgt er een landmark bij,’’ sprak Eurlings. Volgens burgemeester Ivo Opstelten wordt er tot in Amterdam en Parijs uitgekeken naar het moment dat het nieuwe CS van de Maasstad klaar is. Het station zal in 2025 met de HSL en Randstadrail 323.000 reizigers per dag verwerken. Dat zijn er nu ‘slechts’ 110.000.
www.ad.nl
Via het web brandgrens Rotterdam volgen
woensdag, 30 april 2008
ROTTERDAM - Via internet is sinds maandag de brandgrens in Rotterdam te volgen. De brandgrens omzoomt het gebied dat door het bombardement door de Duitsers op 14 mei 1940 en de daaropvolgende branden werd verwoest.
 De site
www.brandgrens.nl is een initiatief van het Gemeentearchief Rotterdam in samenwerking met de Dienst Stedenbouw en Volkshuisvesting (dS+V) en het Historisch Museum Rotterdam.

De virtuele rondgang is gebaseerd op onderzoek van ingenieur Koos Hage van dS+V. Het getroffen gebied omspant de oude stadsdriehoek en delen van het Nieuwe Werk, Cool, het (huidige) CS Kwartier, de Agniesebuurt, het Oude Noorden, Rubroek, Kralingen en Struisenburg.

Scheidingslijn
Bij de opbouw van het verwoeste gebied koos het toenmalige gemeentebestuur ervoor een nieuw centrum te laten verrijzen in plaats van het oude te herbouwen. Daardoor is er nu een duidelijke scheidingslijn tussen de oude en de nieuwe gedeelten van het centrum van Rotterdam.
De brandgrens wordt 14 mei verlicht met 128 lampen van elk 7000 Watt, net als vorig jaar. Burgemeester Ivo Opstelten zet rond 22.30 uur de eerste lampen aan bij het beeld De Verwoest Stad van Ossip Zadkine. Binnen een kwartier branden alle lampen.

Dilemma's
Het project De Bunker sluit aan bij de herdenking van de Tweede Wereldoorlog. De reizende tentoonstelling van het promotiebureau voor de Nederlandse geschiedenis Anno, gaat over dilemma's in oorlogstijd. Het draait om de vraag: Wat zou jij doen? De bezoeker krijgt keuzes waar burgers in de oorlog ongevraagd voor werden gesteld, die tussen goed en kwaad, verzet of collaboratie, vluchten of vechten.
Alle dilemma's zijn gebaseerd op waar gebeurde verhalen. De bezoeker krijgt te horen hoe het verhaal in werkelijkheid afliep. Opstelten opent het project op 14 mei. Het blijft tot en met 25 juni in Rotterdam.
www.nu.nl

Einde van file in zicht
zondag, 15 juni 2008
 
ROTTERDAM - Het is nog even wachten, maar de files op de Mauritsweg richting het Weena in het centrum zijn in 2012 grotendeels verdwenen.
Op het korte stukje tussen het Eendrachtsplein en de West-Kruiskade staan automobilisten soms een half uur stil. Vooral vrijdagavond en zondagmiddag, waardoor veel bezoekers te laat komen bij een voorstelling in de Doelen, schouwburg of bioscoop Pathé. Over vier jaar moet deze frustratie voorbij zijn. De te bouwen parkeergarage onder het Kruisplein wordt namelijk verbonden met de Schouwburgpleingarage. De ingang onder de Pathé-bioscoop (het grootste knelpunt) verdwijnt dan. De garage krijgt twee ingangen: een kleintje bij de schouwburg en een grote die uitkomt op een tunnel onder het Weena. „We verwachten dat knelpunten dan voor een groot deel zijn opgelost,’’ zegt een gemeentewoordvoerder. De garage krijgt vijf verdiepingen en biedt plaats aan 760 auto’s. De kosten worden geschat op 94 miljoen euro. bron: www.ad.nl
Weenahof opgelucht
zondag, 15 juni 2008
ROTTERDAM - De tweehonderd bewoners en eigenaars van de Weenahof, het appartementencomplex tussen het Weena in het centrum van Rotterdam en de NS-sporen, kunnen opgelucht adem halen. De geplande sloop van het bijna dertig jaar oude woongebouw lijkt nu toch van de baan.
Wethouder Hamit Karakus van wonen en bouwen heeft laten weten de bedreigde koophuizen uit het stedenbouwkundig plan voor het Stationskwartier, Rotterdam Centraal en omgeving, te halen. De PvdA-bestuurder zegt daarbij elke nieuwe ontwikkeling aan gevel of plint te laten gebeuren ‘in goede samenspraak’ met de bewoners.
,,Wij zijn tevreden met die toezegging. Er was de afgelopen tijd heel veel onrust in de flat,’’ zegt George Deibel, woordvoerder van de Weenahof-bewoners. ,,Moet je ‘s nagaan. Je krijgt zo maar te horen dat je huis binnen vijftien jaar gesloopt moet worden. Wat doet dat met je hypotheek?’’ De Vereniging van Eigenaren van het woongebouw uitte eerder deze maand tijdens een stadsdebat in zalencentrum Engels nog haar grote onvrede over de plannen van Karakus met het complex. Bewoners maakten daar duidelijk te vrezen dat hun appartement flink in waarde zou dalen of zelfs onverkoopbaar zou te worden. De woede was vooral groot omdat de gemeente Rotterdam de ideeën had ontwikkeld voor de Weenahof, terwijl zij geen eigenaar is van het complex.
,,Gelukkig is de wethouder daar nu op teruggekomen. Er zit nota bene erfpacht op. Dat kan je toch niet zo maar doorbreken,’’ zegt Deibel.
Hij wijst op de spoorattractie Railz Miniworld die ook deel uitmaakt van de Weenahof. ,,Had dat dan ook weggemoeten? Wij hebben begrepen dat de sloop vooral nodig was om het aandeel nieuwbouw in het gebied te kunnen halen.’’
Volgens Karakus bestaan er nog geen concrete voorstellen voor de Weenahof en omgeving, met uitzondering van de Weenahal die wel een fikse opknapbeurt nodig heeft.
bron: www.ad.nl
Laat bewoners eerder meepraten
zondag, 15 juni 2008
Door GERT ONNINK
ROTTERDAM - Bewoners van Rotterdam moeten veel eerder kunnen meepraten over bouwplannen in de stad. Nog te vaak gaat het verkeerd bij de inspraak of in het overleg met omwonenden van nieuwe projecten.afbeelding vergroten
Hoogbouw aan het Weena in het centrum van Rotterdam. FOTO ANP
 
Die toezegging hebben leden van de gemeenteraad van Rotterdam donderdagavond gedaan tijdens een drukbezocht stadsdebat in zalencentrum Engels.
,,Bewoners zijn geen hindermacht. We moeten ze eerder informeren, sprak SP-raadslid Leo de Kleijn. Hij kreeg steun van vrijwel alle collegas uit de raad. ,,Het komt nog steeds voor dat mensen worden vergeten. Dat moet uit de bedrijfscultuur van de ambtenaren en de diensten, vulde Kees de Gruiter (VVD) aan.
 

De informele hoorzitting van de Rotterdamse raad bracht bijna tweehonderd bewoners op de been, die - met verschillende achtergronden - willen meepraten over de inrichting van hun stad en in het bijzonder het Centraal Station en omgeving.
Bewoners van de Weenahof, dat ligt ingeklemd tussen het Weena en de NS-sporen, beklaagden zich over de aangekondigde sloop van hun gebouw voor tweehonderd mensen. Ze vrezen over vijftien jaar plaats te moeten maken voor hoge torens met 250 nieuwe huizen. ,,Zonder overleg of inspraak, mopperde Mieke Pappelendam.
De wijk Blijdorp hikt aan tegen de komst van de Walenburghof, een nieuw complex aan de Stationssingel dat veel hoger wordt dan de bestaande bebouwing. ,,Zonder inspraak door de strot geduwd. Het levert slagschaduw, windhinder en geluidsoverlast op, somde Jos van Anraad op.
Centrumbewoner Lily Zelic waarschuwde voor de ongevoeligheid van plannenmakers. ,,Door de houding van de gemeente neemt de weerstand en het aantal rechtzaken toe. Over de toekomst van de Lijnbaanhoven zijn we nog steeds in ongewisse. Maar mensen verhuizen al of zijn dat van plan.
Architectuurhistorica Gerda ten Cate wees op het belang van Rotterdam als monumentale stad. ,,De Van Oldenbarneveltstraat ligt nota bene op de brandgrens, die willen ze aanpakken. De Nieuwe Binnenweg en Kruiskade zijn parels, als je er tenminste oog voor hebt.
Jan Klerks van de Stichting Hoogbouw gaf aan juist vanwege de grootstedelijkheid van Rotterdam trots op de stad te zijn. ,,Dat geeft me energie.
Barbara Schreuders uit de Provenierswijk vroeg aandacht voor de vele kinderen in haar wijk. ,,We willen toch dat zij gezond blijven en oud kunnen worden in Rotterdam? Dan moeten we oppassen met hoogbouw en nog meer uitstoot van fijnstof.
Buurtgenoot Hugo van Velzen pleitte bij nieuwbouw voor een Rotterdamse standaard. ,,In het centrum zijn de meeste gebouwen 30 tot 40 meter hoog, waarom dan zo veel hoger? Dat levert alleen maar extra windkracht op. De gemeenteraad moet zich nog buigen over de plannen voor het Stationskwartier. Het is niet bekend wanneer dat zal zijn.''
bron: www.ad.nl

'Stadsverwarming moet goedkoper'
donderdag, 26 juni 2008

26 Juni 2008
Wet voor goedkopere stadsverwarming
Er moet een einde komen aan de hoge prijzen voor stadsverwarming, vinden CDA, PvdA en ChristenUnie. De partijen komen met een initiatiefwet die de stadsverwarming volgend jaar goedkoper moet maken.
Stadsverwarming gebruikt restwarmte uit de productie van stroom. In Nederland zijn 300.000 huishoudens aangesloten op stadsverwarming, vaak in nieuwe wijken. De tarieven worden elk jaar vastgesteld door de gezamenlijke energiebedrijven.
Over de tarieven is al jaren discussie. Bewoners zeggen dat ze honderden euro's per jaar te veel betalen. De nieuwe wet moet daar een eind aan maken.
bron: www.nos.nl

bezoek cruiseschepen
zondag, 29 juni 2008
Mischien is het wel leuk om eens van tevoren te weten dat er een cruiseschip te zien is. Op de site van L J Schoutens is een overzicht en zelfs een countdown timer te vinden. Op de bovenste verdiepingen van het Weenahof zie je ze voorbij varen, met de spuitende havendienstboten als serenade.

 

aankomst

vertrek

27

 

april 2008

Nordnorge

Hurtigrutten

 

13.00

-

28

 

april 2008

Nordnorge

Hurtigrutten

 

-

13.00

3

 

mei 2008

Alexander von Humbolt II

Phoenix

 

07.00

13.00

4

mei 2008

Queen Victoria

Cunard

 

12.00

22.00

1

 

juni 2008

Oriana

P&O Cruises

09.30

19.00

13

juni 2008

Boudicca

Fred Olsen Cruise Line

 

11.00

17.00

20

 

juni 2008

Seven Seas Voyager 

Regent Seven Seas Cruises

 

07.00

16.00

29

juni 2008

Eurodam

Holland America Line

 

11.00

-

30

juni 2008

Eurodam

Holland America Line

-

-

1

 

juli 2008

Eurodam

Holland America Line

 

-

-

2

 

juli 2008

Eurodam

Holland America Line

 

-

16.00

18

 

juli 2008

Queen Elizabeth II

Cunard

 

10.00

18.00

22

juli 2008

Maasdam

Holland America Line

 

07.00

-

23

juli 2008

Maasdam

Holland America Line

 

-

17.00

28

juli 2008

Rotterdam

Holland America Line

 

07.00

17.00

12

 

december 2008

Queen Victoria

Cunard

 

12.00

22.00

bron: www.ljschoutens.nl

SS Rotterdam komt maandag
zaterdag, 02 augustus 2008
afbeelding vergrotenzou die te zien zijn vanaf de hoogste verdiepingen? Maandag 4 augustus in de avond word het voormalige HAL schip de  Rotterdam naar Katendrecht. 
Intimidatie in speelparadijs   
vrijdag, 08 augustus 2008

ROTTERDAM - Het Rotterdamse kinderspeelparadijs Ballorig heeft de deuren tot dinsdag gesloten wegens een vechtpartij eerder deze week. Een moeder vloog een medewerkster aan die haar had gewezen op de huisregel ‘niet weggaan zonder kinderen’. ADtv ging erheen.

‘Niet weggaan zonder kinderen’. Die regel wordt regelmatig met voeten getreden door ouders die vervolgens héél agressief kunnen worden, constateert eigenares Daniëlle Lakerveld. Zij denkt er ernstig over de vestiging helemaal dicht te gooien.
De springkussens en ballenbakken in de kinderspeelhal aan het Rotterdamse Weena zijn verlaten. Waar op een regenachtige vakantiedag als deze honderden kinderen zouden rondspringen, verwerkt het personeel van Ballorig de gebeurtenis van woensdag. Een woedende moeder gooide een pinapparaat naar een medewerkster, die nu rondloopt met een enorme blauwe plek op haar bovenarm. ,,Kom hier dan, ik maak je koud,’’ zou de vrouw bovendien hebben gedreigd. ,,We zijn dicht omdat de bezoekers nu niet kunnen pinnen, maar ook omdat we er éven geen zin in hebben,’’ zegt Daniëlle Lakerveld, die ook de Oud-Beijerlandse vestiging van het kinderspeelparadijs exploiteert.
De Ballorig in deze Hoeksche Waardse plaats heeft absoluut níet te kampen met de agressie die de Rotterdamse collega’s ervaren, weet Lakerveld. ,,Het is echt iets van de grote stad en het lijkt steeds erger te worden. Zo’n vier keer per week probeert er wel een vader of moeder weg te glippen, wat absoluut niet mag, want we zijn geen kinderopvang. Ze worden kwaad als je ze erop aanspreekt. ‘Vieze racist’, roepen ze dan.
‘Kankermongool’ kreeg m’n broer naar z’n hoofd van iemand die probeerde binnen te komen met verlopen kortingsbonnen.’’ Zo’n twee keer per maand komt het echt tot agressieve uitbarstingen, schat Lakerveld, maar het incident van deze week spande de kroon. Twee vrouwen hadden voor een verjaarsfeestje een eigen taart meegenomen, wat volgens de huisregels van Ballorig niet mag. Het aanbod om de taart in de koeling te bewaren, sloeg de moeder af; zij zou ’m wel even thuis gaan brengen. ,,Mét die andere vrouw vertrok ze, al hadden wij gezegd dat de kinderen hier niet zonder begeleiding mogen spelen,’’ vertelt Lakerveld. ,,Dat duurde en duurde maar. Toen die vrouwen na een uur terugkwamen, zagen ze dat we het groepje kinderen aan een tafel hadden gezet en flipten ze.’’ Na een woordenwisseling wierp de moeder met kracht het pinapparaat naar de medewerkster, ten overstaan van ouders én kinderen. Ballorig heeft aangifte gedaan van mishandeling. Daniëlle Lakerveld denkt er sterk over de Rotterdamse vestiging, die zij anderhalf jaar geleden overnam, te sluiten. ,,Op deze manier is er geen lol meer aan.’’
Bron: CHARLOTTE VAN GENDEREN video: ALI HASELHOEF www.ad.nl
 

Asbaktegels moeten stad verlossen van peukjes
donderdag, 20 november 2008

Rotterdam krijgt als eerste Nederlandse stad zes ‘asbaktegels’ in het stadscentrum. In deze in de straat verzonken asbakken kunnen rokers, die sinds het rookverbod in de de horeca steeds vaker op straat staan, hun (brandende) peuken kwijt. afbeelding vergroten De asbaktegel die de straten schoon moet houden. De asbaktegels komen bij wijze van proef te liggen op plekken waar veel mensen buiten roken. De straatasbakken worden op gezette tijden leeggezogen door het gemeentelijke reinigingsbedrijf, de Roteb. Het gevaar dat de asbakken snel volzitten met lege blikjes en ander afval wordt vermeden door er een rooster overheen te leggen. Volgens een woordvoerder van de gemeente Rotterdam worden de asbakken, circa dertig bij dertig centimeter, zodanig gesitueerd dat ze niet in de loop liggen waardoor de kans dat dames met hun naaldhakken achter het rooster blijven hangen vrijwel nihil is. De asbaktegels is bedacht door Urban Ideals, een Rotterdam collectief dat met vernieuwende ideeën komt. De eerste asbaktegel wordt vandaag geplaatst bij de Stadswinkel aan de Doelwaterstraat, tegenover het politiebureau. De rest komt binnenkort bij Café Rotown aan de Nieuwe Binnenweg, de Rotterdamse Schouwburg, Albert Heijn aan de Benthuizerstraat, de Hema aan het Beursplein en aan het Weena.
 

2 VvE vergaderingen
dinsdag, 25 november 2008
Drukke week, deze week 2 VvE vergaderingen. Op dinsdagavond voor de Parkeergarage en op woensdagavond voor de appartementen. Begin is om 20:00 uur.
De agenda voor de parkeergarage is nogal heftig. Flinke verhoging van de bijdrage en verdubbeling van het bezoekersparkerentarief. Er wordt gezocht naar een oplossing voor het misbruiken van de bezoekerskaartjes.  
belastingtarieven 2009
donderdag, 27 november 2008
De gemeenteraad heeft deze maand de belastingtarieven voor 2009 vastgesteld. Belangrijk daarbij was de beperking van de lokale lastendruk en de zorg voor kostendekkende tarieven. De verhoging blijft over het algemeen beperkt tot de inflatiecorrectie van 4,35%. Uitzonderingen hierop zijn de tarieven voor de nieuwe rioolheffing en de parkeervergunningen. De leges voor Publiekszaken stijgen minder (3,5%). Uitzonderingen hierop zijn de tarieven voor de nieuwe rioolheffing en de parkeervergunningen. De leges voor Publiekszaken stijgen minder (3,5%).

Gemeenten zijn niet meer alleen verantwoordelijk voor een goed werkend rioolstelsel. Als extra taak moeten gemeenten nu ook zorgen voor het in goede banen leiden van het regenwater en het grondwater. Dat brengt voor gemeenten extra kosten met zich mee. Ook het vervroegd vervangen van een flink aantal kilometers riolering loopt in de papieren. Daarom voert Rotterdam volgend jaar - in plaats van het rioolrecht - de rioolheffing in.

Deze verandering heeft voor de eigenaren van woningen geen gevolgen. Zij blijven een vast bedrag per jaar betalen. Maar de eigenaren van niet-woningen met een WOZ-waarde boven de € 200.000 moeten meer gaan betalen. Niet-woningen zijn bedrijfspanden zoals bijvoorbeeld hotels, winkels, kantoorgebouwen, fabrieken, opslagloodsen, garages, maar ook ziekenhuizen en scholen.
Het tarief voor 2009 is € 173,08 per woning en per niet-woning met een WOZ-waarde tot € 200.000,-. Als de WOZ-waarde voor een niet-woning meer dan € 200.000 bedraagt, wordt het tarief van € 173,08 verhoogd met 0,0689% van het deel van de waarde dat hoger is dan € 200.000, tot een maximum van € 1.500.
OZB anders
De tarieven voor de onroerende-zaakbelasting (OZB) werden per eenheid van € 2.500 WOZ-waarde vastgesteld. Een nieuwe wet bepaalt dat vanaf volgend jaar het tarief een percentage van de WOZ-waarde moet zijn.
Het tarief voor een woning in 2009 is: 0,1103% van de WOZ-waarde.
Stel: De WOZ-waarde is € 190.000, de aanslag OZB wordt: (190.000 : 100) x 0,1103 = € 209, 57.
De OZB-tarieven voor niet-woningen, zoals kantoren, winkels en garages, zijn vastgesteld op 0,1941% voor de gebruikersbelasting en op 0,2601% voor de eigenarenbelasting.
De WOZ-waarde wordt jaarlijks opnieuw vastgesteld. Voor het belastingjaar 2009 is de gemiddelde stijging voor woningen 2% en voor de niet-woningen 1%.
Parkeerbelasting
De parkeervergunning voor bewoners kost volgend jaar € 9,89 per maand. Voor hulpverleners en bedrijven gaat de vergunning € 29,67 kosten. Met een bezoekers- of mantelzorgvergunning kost 5 uur parkeren volgend jaar € 1,35.
Een parkeerbon voor het niet of te weinig betalen bij een parkeerautomaat kost volgend jaar € 51,36.
Overige tarieven
De Afvalstoffenheffing voor het ophalen van huisvuil bedraagt in 2009 € 259,04. De houder van een hond moet volgend jaar € 115,68 hondenbelasting betalen. Voor een tweede en elke volgende hond wordt dat € 183,24 per hond. Het kenneltarief is vastgesteld op € 366,84.
Het opvragen van persoonsgegevens uit het GBA in de Stadswinkel of via internet kost per verstrekking € 6,05. Schriftelijke aanvragen kosten € 12,30 exclusief portokosten.
Kijk voor meer informatie op
www.gbr.rotterdam.nl
OV Rotterdam volgend jaar gratis voor ouderen
dinsdag, 09 december 2008
ROTTERDAM - Het openbaar vervoer in Rotterdam is volgend jaar gratis voor 65-plussers. Het college van burgemeester en wethouders heeft dat besloten, zo meldde verantwoordelijk wethouder Jeannette Baljeu dinsdag. Het gaat om alle bussen, metro’s en trams van vervoerder RET. De gemeenteraad moet op 16 december nog groen licht geven aan het project. Dat lijkt echter een formaliteit. Voor de zomer nam de raad een motie aan om daarvoor geld te reserveren. Het gratis openbaar vervoer kost de gemeente 4,7 miljoen euro. Rotterdam is niet de eerste gemeente waar het openbaar vervoer voor 65-plussers gratis wordt. Nijmegen maakte maandag al bekend dat het vervoer voor ouderen vanaf 1 januari gratis is.
bron www.detelegraaf.nl
 
Opwinteren
dinsdag, 09 december 2008

Opwinteren en optuigen van de kerstboom. Zondag 14 december gaan we de kerstboom weer optuigen. Vrijwilligers kunnen zich weer opgeven bij de leden van de Decoratiecommissie.

Ballorig verdwijnt van Weena
zondag, 14 december 2008
ROTTERDAM - Het Rotterdamse kinderspeelparadijs Ballorig verdwijnt binnenkort van het Weena. Eigenares Daniëlle Lakerveld wil de overdekte speelhal verhuizen omdat de speelvoorziening op de grens van het Oude Westen en het stadscentrum te veel ‘ascociaal publiek’ zou trekken. ,,Ik heb locaties op het oog in de Spaanse Polder of Vreewijk,’’ verklaart Lakerveld. In augustus dit jaar mishandelde een bezoekster een medewerkster van Ballorig omdat zij was aangesproken op de huisregel ‘niet weggaan zonder kinderen’. De vrouw had haar kinderen tegen deze regel in een uur alleen gelaten in de speelhal. De medewerkster hield aan de mishandeling -zij kreeg onder meer een pinapparaat tegen zich aan- een enorme blauwe plek over op de arm. De bezoekster is nooit opgepakt. ,,Zo’n mishandeling hebben wij sindsdien gelukkig niet meer meegemaakt, maar ruzies zijn er elke week,’’ klaagt Lakerveld. ,,Vorige week nog, een vader die heel kwaad werd omdat we niet tot 20.00 uur open waren. Op de nieuwe plekken die ik op het oog heb, verwacht ik minder problemen.’’ In de andere vestiging van Ballorig die Lakerveld exploiteert, in het Hoeksche Waardse Oud-Beijerland, zou de onderneemster nooit te maken hebben met agressie. Ballorig heeft in totaal 21 vestigingen in Nederland. Kinderen kunnen zich er vermaken in ballenbakken, op springkussens en op spelcomputers.
bro
n www.ad.nl
 
 
langste gebouw van Nederland
zondag, 14 december 2008

Image Essenburgsingel Het langste gebouw van Nederland? - NL, Rotterdam In het Algemeen Dagblad van 28 november 2008 en in een uitzending van Editie NL van RTL 4 van 27 november 2008 presenteerde Hans Becker, directeur van zorginstelling Humanitas, met trots de plannen voor een multifunctioneel complex aan de Essenburgsingel in Rotterdam. KuiperCompagnons heeft dit bijzondere concept in opdracht van NS Poort en Humanitas opgesteld. Het is het verrassende resultaat van een conceptuele zoektocht.

http://www.kuiper.nl/index.php?section=Projects&id=137
kamer in Rotterdam Centrum gevraagd
dinsdag, 16 december 2008

Voor de oudste dochter van een collega, zoek ik een kamer in Rotterdam Centrum voor de periode van 1 januari tot 1 juli 2009. Ze loopt een stage in een eersteklas hotel in het Centrum.
reacties graag naar tjo@weenahof.nl  
voor degene met de gouden tip een gratis mailadres@weenahof.nl
bijvoorbaat dank
Theo 1087

Rotterdam handhaaft milieuzone vrachtwagens
vrijdag, 19 december 2008
ROTTERDAM - De milieuzone voor vervuilende vrachtwagens in de binnenstad van Rotterdam blijft gehandhaafd. Dat heeft het college van burgemeester en wethouders besloten, zo maakte een woordvoerder vrijdag bekend. Sinds de invoering in september 2007 is de luchtkwaliteit in de binnenstad verbeterd. Uit een evaluatie blijkt dat dit mede is toe te schrijven aan de milieuzone. De vrachtwagens die binnen de zone rijden, moeten voldoen aan de Europese normen voor fijnstof en stikstofdioxide of moeten een roetfilter hebben. De zone omvat onder meer de Coolsingel, de Mariniersweg, een deel van de Nieuwe Binnenweg en Weena. Die laatste stond anderhalf jaar geleden te boek als de straat met de hoogste fijnstofconcentratie van Nederland. © ANP
Stedebouwkundig plan aangepast na protesten
woensdag, 24 december 2008
ingezonden mail van Ton van Zijl 829
Medebewoners,
Onlangs heb ik een brief gekregen van de gemeente Rotterdam, met daarbij de laatste versie van het Stedenbouwkundig Plan 2007 Centraal District Rotterdam. Ik neem aan dat de eigenaren, die eerder formeel bezwaar hebben gemaakt tegen het voorontwerp-bestemmingsplan, de brief met boekwerk eveneens hebben ontvangen. Voor hen die de stukken niet hebben gekregen, heb ik de brief bij deze mail gevoegd.
De definitieve versie van het plan is elektronisch te raadplegen en te downloaden via:  download hier
Dit plan is een gewijzigde versie van het plan Stationskwartier Rotterdam, waartegen wij in mei bezwaar hebben gemaakt tijdens de debatavond die werd georganiseerd door de raadscommissie FIBS. Zoals na onze protesten al schriftelijke was toegezegd - en door de wethouder bevestigd tijdens de vergadering van de raadscommissie -, is de 'herontwikkeling' van de Weenahof uit het plan gehaald. Tekeningen en teksten zijn aangepast. Wat resteert is de wens om op de Schaatsbaan-locatie ca. 200 extra woningen te realiseren.
De tekst daarover (3.34 Wonen) luidt nu:
Op de Schaatsbaan-locatie (ter plaatse van de Weenahal en de studentenflat) zijn in het stedenbouwkundig plan ca. 200 woningen gepland. Om die nieuwe woningen mogelijk te maken dienen bijzondere maatregelen te worden genomen zoals een afstand van minimaal 25 meter tot het spoor en bouwkundige voorzieningen aan de gevel. Bovendien is overeenstemming met de eigenaren en gebruikers van de onderliggende garage een vereiste.
Het stedenbouwkundig plan is geen formeel plan in de zin van de Wet Ruimtelijke Ordening. In de brief is aangegeven dat in de eerste helft van 2009 gewerkt zal worden aan een structuurvisie voor het gebied en met name aan de Milieu Effect Rapportage (MER). Daarop is inspraak mogelijk. Uiteindelijk moet de structuurvisie uitmonden in een of meer ontwerp-bestemmingsplan waarop eveneens inspraak mogelijk is.
Met vriendelijke groeten,
Ton van Zijl. 
Hondenpoep? €90 boete en €113,50 kosten
zaterdag, 17 januari 2009
Hondenpoep is nog steeds een probleem. ‘Iedereen ergert zich aan hondenpoep op straat. Het is vies, het stinkt en niemand wil poep aan zijn schoen’, zegt Fred Marree van Stadstoezicht. 'Hondenpoep moet gewoon worden opgeruimd, behalve op de aangewezen uitlaatplaatsen en in de losloopgebieden. Daar moet iedereen zich aan houden.' Op de vraag of dat niet een al te drastische maatregel is, antwoordt Marree: ‘Nee zeker niet, dat lijkt misschien zo, maar het opruimen kost veel geld. Het hondenbeleid in Rotterdam is een paar jaar geleden ingevoerd, volgens de gemeente wordt het nu tijd dat we de mensen die voor overlast zorgen niet alleen beboeten, maar ook de rekening voor het opruimen gaan sturen.’ Brief Hondenbezitters krijgen binnenkort een brief waarin staat dat het opruimen van de hondenpoep buiten de uitlaatzones geld gaat kosten. ‘In dit geval is het baasje van de vervuiler die betaalt’, aldus Marree. In februari is een actiedag waar tientallen stadswachters speciaal gaan letten op de opruimplicht voor de hondenpoep en loslopende honden.
41 bomen weg van Kruisplein
zondag, 25 januari 2009

ROTTERDAM - Van het Rotterdamse Kruisplein verdwijnen maandag 41 bomen. De bomen moeten wijken voor de bouw van de Kruispleingarage.
Van de 41 bomen worden er 21 gerooid. De overige twintig worden naar de gemeentekwekerij aan de Bosdreef gebracht. In verband met de verkeersveiligheid worden de grootste bomen ’
 


 
Verkeer Kruisplein tot medio 2013 gehinderd door bouw
maandag, 26 januari 2009

ROTTERDAM - Het verkeer kan vanaf februari nog maar over één kant van het Kruisplein in Rotterdam rijden, in verband met de werkzaamheden aan de parkeergarage die onder het plein wordt gebouwd.
Het verkeer kan nog wel in beide richtingen rijden, vertelt een woordvoerder van de gemeente.
Gisteren werden de bomen weggehaald om het terrein gereed te maken voor de werkzaamheden, die duren tot medio 2013. Tot juni rijdt het verkeer langs de westkant. Daarna moeten auto’s langs de oostkant rijden - de kant van De Doelen en het Schouwburgplein - tot de garage af is. Omdat het verkeer over een weg rijdt die normaal voor éénrichtingsverkeer is bedoeld, wordtde weg breder gemaakt waar dat nodig is.
De gemeente verwacht dat automobilisten te maken krijgen met extra verkeersdrukte in verband met het bouwverkeer. Bedrijven in de omliggende panden zijn gewaarschuwd voor de geluidsoverlast die de werkzaamheden veroorzaken. De panden worden in de gaten gehouden om schade door de trillingen van het heien te voorkomen.

De parkeergarage aan het Kruisplein is één van de vijf nieuwe parkeergarages die in de Rotterdamse binnenstad worden gebouwd. In totaal komen er vijfduizend nieuwe parkeerplaatsen bij. Op het Kruisplein zijn dit er ongeveer 750. De garage wordt verbonden aan de al bestaande parkeergarage onder het Schouwburgplein, waar nu 770 auto’s kunnen parkeren. De parkeergarage op het Kruisplein kost naar schatting 94 miljoen euro, en is daarmee een van de duurste in de stad.
www.ad.nl

Eindelijk Parkeergarage belasting geregeld
maandag, 02 februari 2009

Eindelijk is er een duidelijke uitspraak van Gemeentebelastingen dat plaatsen in de parkeergarage indien deze volgens de akte verplicht gekoppeld zijn aan een woning NIET als een zelfstandig object kunnen worden belast.
Gemeentebelastingen schrijft: 'momenteel staat het hele complex juist in het bestand" (zie bijgaande brief). Dit betekent dat eigenaren die toch aparte aanslagen (hebben) ontvangen voor de plaats in de parkeergarage onder verwijzing naar deze brief (met gebruikmaking van het kenmerk) bezwaar kunnen maken tegen onrecht opgelegde aanslagen.
Met vriendelijke groet,
George Deibel

Hyves
zaterdag, 07 februari 2009
Voor de hyvers onder u, er is een hyve gemaakt voor het Weenahof http://weenahof.hyves.nl
statistieken website Weenahof.nl
woensdag, 25 februari 2009
 
Maand Unieke bezoekers Aantal bezoeken Pagina´s Hits Bytes
Jan 2008 416 766 3212 11998 148.18 MB
Feb 2008 314 596 3922 15664 152.07 MB
Mrt 2008 373 668 4729 12944 163.64 MB
Apr 2008 295 512 3405 11336 172.82 MB
Mei 2008 328 691 4046 14972 241.71 MB
Jun 2008 312 452 2953 11194 121.95 MB
Jul 2008 312 630 3150 11315 135.37 MB
Aug 2008 279 844 3923 13475 221.07 MB
Sep 2008 252 464 2835 11354 140.99 MB
Okt 2008 337 563 2877 13348 142.40 MB
Nov 2008 315 547 3457 12731 128.88 MB
Dec 2008 312 462 3049 13469 151.45 MB
Totaal 3845 7195 41558 153800 1.88 GB
Jan 2009 397 525 2904 10635 120.51 MB
Feb 2009 323 469 3918 18443 103.98 MB