maandag, 19
maart 2007
ROTTERDAM -
Het is dringen op het Kruisplein in het
centrum van Rotterdam. Automobilisten,
trambestuurders, ...
de bouwput. FOTO CEES
KUIPER
... voetgangers en
fietsers gunnen elkaar nauwelijks ruimte
op het drukke knooppunt niet ver van het
Centraal Station. Ook hier wordt gewerkt
aan een nieuw Rotterdam Centraal. Toch
lijkt de aanpak van het station en
omgeving op het oog nauwelijks te
vorderen. Veel onderdelen van het
project gebeuren buiten het zicht van de
reizigers of de vaste kijkers. Op het
Stationsplein worden voorbereidingen
getroffen voor de verbreding van de
metrotunnel, onder het Weena krijgt de
nieuwe autotunnel vorm en bij de
Conradstraat wachten de bouwvakkers op
de komst van de Randstadrail-boor.
,,Eigenlijk is het al een maand of drie
hetzelfde wat je ziet. Zo lijkt het net
alsof er helemaal niks gebeurt. Dan
krijg je het gemor en de klachten. Het
is hoog tijd dat er weer ergens een vlag
uitgaat,’’ zegt Joop Jansen,
omgevingsmanager van Rotterdam Centraal.
De opening van het tijdelijke station
bijvoorbeeld zou zon mijlpaal kunnen
zijn. Maar het duurt nog wel even
voordat er in de blauwe gebouwtjes op
het Stationsplein eindelijk leven komt.
ProRail, verantwoordelijk voor het werk
op en om het Centraal Station, liet
eerder dit jaar weten dat het tijdelijke
station pas in juli opengaat. Eerder
stond afgelopen februari op de rol. Het
uitstel betekent ook dat de sloop van
het bestaande stationsgebouw op zich
laat wachten.
Jansen heeft ermee leren leven.
,,Vertragingen, daar ontkom je niet
aan,’’ zegt de omgevingsmanager, die als
contactpersoon optreedt tussen
omwonenden, bedrijven en andere
instanties. ,,We doen er alles aan om de
bereikbaarheid te garanderen. Ik overleg
constant, met het Westin-hotel,
Nationale Nederlanden, Engels,
NautaDutilh, noem maar op.’’ Mensen die
klagen over schade, zegt Jansen, kunnen
een schadeformulier invullen. ,,Maar dan
gaan ook de boeken open en willen we
zien hoe hoog de aantoonbare schade
is.’’ Liever praat Jansen over de
voortgang van het werk. Zoals de
tweebaans Weenatunnel die over een jaar
klaar is. ,,Mét toegang tot de
parkeergarage. Hiermee maken we het
voetgangersgebied bij de toegang tot de
nieuwe stationshal autovrij.’’ In de
Conradstraat is morgen een spectaculaire
takelklus te zien. Het laatste deel van
de loopbrug wordt over alle sporen
ingehesen. En binnenkort duikt hier de
boormachine van RandstadRail op. Het
nieuwe Rotterdam Centraal moet in 2010
klaar zijn, maar een uitloop vanwege de
parkeergarage en buitenruimte is volgens
Joop Jansen niet uitgesloten.
bron:www.AD.nl |